Doe jij eigenlijk aan yoga?

Yoga gaat over meer dan je balans houden op de mat. Het gaat ook over het vinden van je balans in het leven. Zo heeft yoga veel te vertellen over o.a. voeding, slapen, werken en de omgang met anderen. Het echte potentieel van yoga kan je ervaren wanneer je yoga aanneemt als een manier van leven en de wijsheid van yoga toepast op het dagelijks leven. Yoga kan je ook veel leren over jezelf. Ben jij in staat om je eigen grenzen te bewaken? Kijk je met compassie naar jezelf en anderen? Leef je bewust? Kan je je flexibel opstellen? Ben je in balans? Lukt het je om los te laten?

Je hoeft echt niet je benen in je nek te kunnen leggen of op je hoofd te staan om yoga als levensstijl te hanteren. Je hoeft alleen maar een paar kleine aanpassingen aan te brengen in je dagelijks leven en je doelstelling helder voor ogen te hebben. Je kunt vandaag nog starten! Hieronder een aantal tips hoe yoga te integreren in je dagelijks leven:

1. Haal een paar keer diep adem
Een diepe ademhaling stelt ons lichaam in staat zich te weren tegen spanning en hedendaagse stress. Een diepe ademhaling vertraagd de hartslag, kalmeert het zenuwstelsel en zorgt ervoor dat je bloeddruk op niveau blijft, terwijl spierspanning vermindert. Een diepe ademhaling brengt meer zuurstof naar je organen. Je kunt een paar keer diep ademhalen wanneer je net wakker wordt, als je aan het rijden bent, wanneer je in de rij staat bij de supermarkt, of wanneer je achter je computer, in een conference call of een zakelijke bijeenkomst zit.

2. Drink warm water met citroensap
Het helpt je spijsvertering op gang en helpt je lichaam te ontdoen van gifstoffen. Ook ondersteund het je immuunsysteem. Drink nadat je opstaat 4 glazen warm water met citroensap.

3. Doe de zonnegroet
Het maakt je lichaam wakker en geeft je energie voor de dag. Doe minimal 3 rondes in de ochtend. (1 keer rechts en 1 keer links is 1 ronde)

4. Zet een intentie
Dit zal je niet alleen helpen om je wensen en dromen te manifesteren, het zal je ook voortdurend in het huidige moment brengen, een groter bewustzijn creëren en meer helderheid geven. Je kunt dit doen door ‘s morgens een intentie te zetten en deze intentie gedurende de dag te herhalen, misschien wel tijdens yoga, meditatie, een wandeling, huishoudelijke taken of autorijden.

5. Eet juist
“Je bent wat je eet” zeggen ze wel eens. Alles wat je eet of drinkt wordt afgebroken door het lichaam en weer gebruikt om elke cel in je lichaam op te bouwen.
Probeer veel suiker en zwaar bewerkte voedingsmiddelen te vermijden. Geef je lichaam energie met veel verse groenten en fruit.

6. Doe iets met aandacht (tanden poetsen/eten/afwas)
Aandacht brengen in een dagelijkse activiteit, kan je helpen bewuster te leven.

7. Mediteer
Je kunt je geest tot rust brengen en je (werk)dag efficiënter maken, wanneer je mediteert. Er zijn vele meditatie technieken die je kunt proberen, maar de makkelijkste om te oefenen in een hectische dag is gewoon concentreren op de adem. Tel je adem, elke inademing en uitademing als een enkele cyclus, of merk de beweging van je buik op of de temperatuur van de lucht als het je neusgaten binnenkomt en weer verlaat. Merk op wanneer je geest afdwaalt naar andere dingen dan de adem en breng het voorzichtig terug naar de adem, steeds weer opnieuw. Doe dit minimaal 5 minuten per dag. Dit kan in de ochtend of aan het eind van je werkdag, maar ook bijvoorbeeld ook als je op de bus zit te wachten of achter je bureau zit.

8. Leg je benen omhoog tegen de muur
Deze yogahouding kan goed helpen als ontspanning. Het verlicht stress, bestrijdt slapeloosheid, kalmeert vermoeide benen, en helpt een vermoeid lichaam en geest.
Ga eind van de dag liggen met je benen een paar minuten omhoog tegen de muur.

9. Eindig je dag met dankbaarheid
Verschillende studies laten zien dat dankbaarheid niet alleen bewust kan worden opgeroepen maar ook dat als je het bewust oproept je eigen gevoel van welzijn en geluk toeneemt.
Dankbaarheid oproepen zorgt voor meer energie, optimisme en het vergroten van je meevoelend vermogen.
Dankbaarheid heeft niets te maken met je huidige omstandigheden – ook in je verleden zijn genoeg voorbeelden te vinden om dankbaar voor te zijn. Je kunt dankbaar zijn voor alles dat je hebt ontvangen, dankbaar dat je mee mocht rijden, dat de zon schijnt of omdat je tussen twee regenbuien door kon fietsen. Schrijf elke dag tenminste 3 dingen op waarvoor je dankbaar bent.

10. Slaap voldoende
Ga op tijd naar bed en zorg dat je aan voldoende nachtrust komt. Ritme helpt!

 

Heb jij nog goede tips om yoga in je dagelijks leven te integreren? Laat een reactie achter.

By |2016-07-14T13:21:08+02:00september 27th, 2015|Geen onderdeel van een categorie|0 Comments

Leave A Comment